Pluto sekali lagi boleh menjadi planet yang

Sebab mengapa Pluto hilang status planet adalah tidak sah, menurut kajian baru dari University of Central Florida di Orlando. Pada tahun 2006, Kesatuan Astronomi Antarabangsa, sekumpulan pakar-pakar antarabangsa dalam bidang astronomi, definisi ditubuhkan planet di mana ia adalah untuk "membersihkan" orbit atau, dalam erti kata lain, mempunyai daya graviti yang paling besar di orbitnya.

Pluto sekali lagi boleh menjadi planet yang

Sebagai graviti Neptune pengaruh ke atas jiran planet Pluto, dan Pluto berkongsi orbit dengan berais lingkaran Kuiper, Pluto dilucutkan status planet. Walau bagaimanapun, dalam satu kajian baru yang diterbitkan dalam jurnal Icarus itu, seorang saintis planet Philip Metzger berkata klasifikasi planet standard tidak disokong oleh maklumat penyelidikan.

Mengapa Pluto tidak planet?

Metzger mengulas tentang kesusasteraan saintifik sejak 200 tahun yang lalu dan hanya terdapat satu penerbitan - dari 1802 - yang menggunakan hujah untuk penyucian orbit klasifikasi planet ini, berdasarkan hujah-hujah yang telah menafikan. Beliau mengatakan bahawa satelit seperti Titan dan Eropah, yang dianggap planet sejak Galileo.

"Dalam definisi MAC objek asas sains planet, planet, ditentukan berdasarkan konsep bahawa tiada siapa yang menggunakan dalam penyelidikan mereka," kata Metzger. "Dan ini menafikan status kedua dalam kerumitan, planet yang paling menarik dalam sistem suria kita. Kami mempunyai senarai beratus-ratus contoh baru-baru ini di mana para saintis planet menggunakan perkataan "planet" melanggar definisi IAU, tetapi berbuat demikian kerana ia adalah fungsi yang berguna. Definisi MAC cuai. Ia tidak menjelaskan apa yang dimaksudkan dengan membersihkan orbitnya. Jika kita mengambil secara literal, tidak ada planet, kerana tidak ada planet hilang orbitnya. "

Ia adalah perlu untuk kembali status Pluto planet? Beritahu kami dalam kita berbual dalam telegram.