"Mine planet": hasil sidang akhbar NASA kecemasan

NASA tidak sering pergi ke "kecemasan" persidangan untuk memberitahu dunia tentang perkara-perkara yang benar-benar penting. Malam ini diwakili oleh salah seorang daripada mereka "perkara-perkara yang benar-benar penting." Mengapa penting, kerana ia adalah tentang segala-galanya - lihat di bawah.

Bagaimana ia bermula?

Kurang daripada satu hari yang lalu, agensi angkasa Amerika NASA telah mengumumkan sidang akhbar dengan penyertaan menonjol "exoplanets pemburu" untuk bercakap mengenai sesuatu yang penting. Tema ucapan itu sebagai pembukaan yang berkaitan dengan exoplanets. Exoplanet - planet di luar sistem suria kita. Kami mendapati belum begitu banyak exoplanets, tetapi setiap tahun kita dapati lebih dan lebih, dan tidak lama lagi akan pergi ke perbelanjaan beribu-ribu, dan kemudian berpuluh-puluh dan beratus-ratus ribu. Mengapa kita mencari mereka? Pertama, untuk membuktikan kepada diri sendiri bahawa kita tidak keseorangan, dan kedua, untuk menyediakan diri mereka sasaran mungkin untuk penerokaan dan penjajahan. Ketiga, kerana ia adalah sains.

Apa yang diberitahu?

Secara ringkas: Para saintis telah menemui tujuh planet seperti Bumi sekitar merah ultracold kerdil hanya 39, 5 tahun cahaya dari kami. Tetapi planet seperti Bumi mendapati lebih daripada sekali. Apa yang lebih penting: tujuh planet:

  • yang dekat dari segi saiz dengan Bumi;
  • adalah bintang berhampiran kawasan didiami (yang dipanggil zon Goldilocks di mana air boleh wujud dalam bentuk cecair pada permukaan);
  • mungkin mempunyai lautan (tetapi ini tidak betul-betul);
  • diperolehi dari bintang hampir sama haba sebagai Bumi planet kita - dari matahari.

Apa yang paling tidak masuk akal, tujuh planet terletak kemas seperti jari pada mutan satu tangan semipalogo. Jika anda bergerak ini planet luar suria dalam sistem suria kita, mereka semua patut dalam tokoh dalam orbit Mercury.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai pembukaan dan sidang akhbar, membaca artikel kajian yang hebat.

Dan sekarang apa?

Mari kita lihat. Kali terakhir, apabila jauh dari pada kami (hanya ~ 5 tahun cahaya) dari Proxima Centauri mendapati exoplanet berpotensi didiami seperti Bumi, para saintis telah hampir hilang gila dan sudah bersedia dorogushchuju misi yang melibatkan pelbagai kapal-kapal kecil, yang pecutan dengan kelajuan cahaya dan sampai ke Proxima b selama dua puluh atau tiga puluh tahun untuk mengambil gambar diri sendiri beliau. Kali ini, mungkin, misi ini tidak dirancang, tetapi akan datang tidak lama lagi James Webb Space Telescope, yang hampir boleh "menghidu" suasana exoplanets menarik kami.

Dan kemudian, terdapat sedikit untuk mengesan Bumi 2.0.